02/01/2023 iris

Ar 2023 metais galime tikėtis rekordiškai žemų jūrinių frachtų iš Kinijos?

Metų pradžia – puikus laikas prognozėms, kadangi daugelis mūsų klientų suka galvas spėliodami, kas gi bus su jūriniais frachtais. Nusprendėme pasidalinti savo įžvalgomis ir prognozėmis, ko tikėtis iš naujųjų 2023   metų. Praėjusiais metais šia tema mes jau buvome atlikę tyrimą, apklausėme savo klientus ir partnerius, plačiau apie tai galite rasti čia. Tačiau nei mūsų, nei partnerių spėlionės nebuvo tikslios, todėl pamanėme, kad pravartu atnaujinti informaciją ir pateikti platesnę jūrinių konteinerių indekso analizę.

FREIGHTOS INDEKSO APŽVALGA, 2017-2022 METAI.

Globali prekyba buvo pastatyta ant stabilių konteinerinių frachtų iš Kinijos.  Stabilūs frachtai leido sparčiau vystytis prekybai ir buvo palankūs ekonomikos augimui.

Nuo 2017 metų iki 2020 metų gegužės mėnesio konteinerių transportavimo kaštai iš Kinijos svyruodavo labai nežymiai. Aptariamuoju laikotarpiu freightos globalaus konteinerių indekso vertė keitėsi rėžiuose 1156 USD –  1714 USD. Žinoma, šio indekso prilyginti visoms prekybos linijoms negalima, kai kur tuo pačiu metu galėjo būti ir žymesnių nuokrypių. Tačiau kainų svyravimai buvo proto ribose.

Prasidėjus pandemijai, mes pamatėme visiškai naują situaciją, kuomet nuo 2020 birželio mėnesio konteinerių indekso vertė pradėjo sparčiai augti ir 2021 metų rugsėjį pasiekė piką – 11109 USD. Šį laikotarpį visi rinkos dalyviai prisiminsime kaip vieną juodžiausių, nes būtent tada krovinių siuntėjams teko konkuruoti dėl vietos konteineriniuose laivuose, todėl ir kainos buvo mokamos didžiulės.

Nuo 2021 metų rugsėjo mėnesio indekso vertė pradėjo mažėti, tačiau iki pat 2022 metų kovo mėnesio šis kritimas buvo nežymus. Nors kainos krito, tačiau jos vis tiek išsilaikė rekordinėse aukštumose. Geros žinios krovinių siuntėjus pasiekė jau vėliau, kadangi kainų kritimas nuo aukščiau įvardinto laikotarpio taip ir nesustojo. Šių metų lapkričio pradžioje indekso vertė besiekė 3365 USD, skaičiuojant nuo piko, indeksas prarado daugiau nei 300 procentų savo vertės. Buvo manančių, kad frachtų kainos nebekris, kadangi  gruodžio mėnesį kainos tradiciškai kildavo, nepriklausomai nuo ekonominės situacijos ir kitų veiksnių rinkoje, tačiau jos ir toliau sparčiai krito, o šiuo metu indekso vertė besiekia 2127 USD.

Apibendrinant aukščiau aptartus kainų linksmuosius kalnelius, svarbu paminėti, kad  nors kainos mažėjo pastebimai, tačiau jos vis dar yra apie 680 USD didesnės, lyginant su buvusiomis prieš pandemiją (2019 metų gruodis).

KOKIĄ KAINĄ UŽ KONTEINERĮ IŠ KINIJOS MOKĖSIME 2023 METAIS?

Šių metų lapkričio mėnesį apklausėme savo klientus ir partnerius Linkedine, apklausos rezultatus matote žemiau pateiktame paveikslėlyje. Didžioji dalis respondentų  (37proc.) mano, kad mokėsime 2500-4000 USD. Tačiau beveik tokia pat dalis (32proc.) respondentų spėja, kad mokėsime 1000-1800USD, ir net 29 procentai apklaustųjų  teigia, kad kaina sieks 2000-3000 USD. Kaip matote, atsakymai pasiskirstė nevienareikšmiškai.

 

Mūsų nuomone,  didžiausia tikimybė, kad ateinančiais metais kainos ir toliau koreguosis žemyn.

Tolesnį kainų kritimą visų pirma gali lemti ekonominė recesija bei kylančios palūkanų normos. Kadangi šie veiksniai ir toliau mažins vartojimą, o tai kartu mažins krovinių kiekį rinkoje ir didins konkurenciją tarp jūrinių linijų. Krovinių kiekis jau mažėjo ir 2022 matais, bet šis mažėjimas buvo labiau susijęs su faktu, jog įmonės buvo investavusios į sandėlius, tai yra, valdydamos pandemijos metu sukeltas rizikas, jos prisipirko žaliavų ir produktų ir juos sandėliavo ilgesnį laikotarpį. Tačiau kuomet infliacija pradėjo mažinti vartojimą, papildomo tiekimo nebeprireikė, būtent tai ir darė didžiausią įtaką krovinių kiekio mažėjimui. 2023 metais mes matysime jau visai kitokį srautų mažėjimą, jis bus susijęs su perkamosios galios kritimu.

Taip pat tikėtina, kad ir 2023 metais vartotojai skirs nemažą biudžeto dalį kelionėms ir kitoms pramogoms, kaip tai darė ir 2022  metais, o tai mažins laisvų pinigų kiekį, kuris galėtų būti skirtas namų apyvokos daiktams ir kitoms prekėms įsigyti. Tai ir toliau mažins logistinių paslaugų poreikį.

Svarbią įtaką darys ir energetiniai kaštai, kurie, nors ir yra sumažėję, tačiau vis tiek laikosi rekordinėse aukštumose. Daugelis ekspertų mano, kad ateinančią žiemą mes galime matyti tokius pačius energetikos šuolius, kokius fiksavome ir šią žiemą. Jeigu energetikos kainos ir toliau augs, tai vartojimas ims mažėti dar sparčiau.

Visi šie faktoriai, tikėtina, dar labiau mažins krovinių kiekį rinkoje. Ar yra šansų, kad jų kiekis išliktų toks pat, koks buvo 2022 metais arba netgi padidėtų?  Žinoma, yra, tačiau, kad taip atsitiktų, reikia sulaukti nemažai teigiamų poslinkių rinkoje –  mažesnių energetikos kainų bei daugelio kitų veiksnių, kas paspartintų vartojimą.

Taigi, liekame prie nuomonės, kad kainos mažės ir turėtų išsilaikyti 2000-3000 USD rėžiuose. Nors trumpuoju laikotarpiu tikrai galime stebėti ir žemesnę kainą, tačiau nemanome, kad ilguoju laikotarpiu jos bus mažesnės arba lygios su tomis, kurias buvome įpratę matyti iki 2020 metų. Taip teigiame todėl, kad didėja tvarumo reikalavimai, jūrinės linijos investavo į laivų atnaujinimą, taip pat auga kiti su tuo susiję kaštai, tokie kaip: darbuotojų atlyginimai, kuras ir kt. Visa tai didina savikainą, o kartu ir kainas.

Dėkojame už dėmesį. Nepaisant nuolat kintančių aukštų ar žemų kainų, visuomet pravartu šalia savęs turėti patikimą logistikos partnerį, kuris gali pakonsultuoti ir kokybiškai atlikti logistines paslaugas. Gelna UAB viena pirmųjų Lietuvos rinkoje pradėjo teikti ekspedicines paslaugas, specializavomės pilnų ir dalinių krovinių iš Kinijos gabenime konteineriuose. Šiuo metu mūsų veikla prasiplėtė, krovinius gabename oro ir geležinkelių transportu. Kviečiame susisiekti su mumis, o mes savo ruožtu pateiksime geriausią logistinį sprendimą jūsų konkretiems poreikiams.

Susisiekti su Gelna pardavimų komanda.

Susisiekime šiandien!