28/02/2024 Tomas

Auganti multimodalinės ir intermodalinės logistikos įtaka Europoje

Tarptautinės prekybos kompleksiškumas kasmet auga. Praėjo tie laikai, kuomet įmonėms užtekdavo turėti keletą tiekėjų, o klientus pasiekti buvo galima naudojant vieną transportavimo modą. Šiais laikais įmonės, norėdamos būti sėkmingos, privalo ieškoti tolimesnių rinkų, plėsti tiekėjų tinklą bei ieškoti optimaliausių logistinių sprendimų. Šiandien dėl kintančių sąlygų kompleksinių logistinių sprendimų reikšmė nuolatos auga. Šiame straipsnyje pasidalinsime įžvalgomis apie tai, kas skatina šių operacijų populiarėjimą ir į ką krovinio siuntėjams vertėtų atkreipti dėmesį, savo veikloje naudojant daugiau negu vieną transportavimo metodą.

Intermodalinis ir multimodalinis transportas. Kas tai?

Prieš pradedant detaliau analizuoti šių transportavimo metodų svarbą, reikia paaiškinti pačias sąvokas ir nurodyti, kuo šie metodai skiriasi.

Tiek intermodalinis, tiek multimodalinis transportas iš esmės reiškia tą patį – krovinio transportavimo grandinę, kurio metu pervežimui naudojamas daugiau negu vienas gabenimo metodas. Kad geriau suprastume, ką reiškia šios sąvokos, pateiksime pavyzdį.  Tarkime, konteineris atplaukia iš Kinijos į Roterdamo uostą, tuomet tas pats konteineris pakraunamas ant geležinkelio platformos ir yra pristatomas į Milano terminalą, ten jis perkraunamas ir pristatomas klientui sausumos transportu.

Skirtingomis sąvokomis apibrėžiami transportavimo metodai turi keletą skirtumų. Intermodalinio transportavimo atveju kiekviena logistinė grandis (geležinkelio, sausumos, oro ir kitos logistinės kojos) atliekamos skirtingų operatorių, tuo tarpu multimodalinio transportavimo metu visa logistine grandine rūpinasi vienas operatorius. Multimodalinio transporto atveju už visas logistines operacijas atsakinga viena įmonė, ji atsako už dokumentaciją, muitinės operacijas, krovinio draudimą bei tinkamą už kiekvieną grandį atsakingų partnerių parinkimą. Intermodalinio transporto atveju krovinio siuntėjas sudaro atskiras sutartis su kiekvienu paslaugų teikėju. Intermodalinis transportavimo būdas taip pat dažnai pasižymi tuo, kad krovinys keliauja transporto priemone, pritaikyta gabenti dviem ir daugiau skirtingų modų neperkraunant, pavyzdžiui, jūrinis konteineris arba vilkiko puspriekabė, kurią galima gabenti jūra, sausuma ar geležinkeliu.

Kodėl šių transportavimo būdų įtaka kasmet auga?

Mes pastebime, kad kombinuotojo transporto paklausa tarp mūsų klientų nuolatos didėja. Žinoma, jūrinė logistika jau pati iš savęs yra kombinuoto transporto rūšis, tačiau stebime, kad klientai yra linkę peržiūrėti ir kitas opcijas, pavyzdžiui, vietoje jūros transporto naudoti geležinkelio arba dalį atstumo įveikti jūra, o vėliau kelionę tęsti geležinkelio ir sausumos transportu. Tokia tendencija yra stebima ir kitose Europos šalyse, todėl šis transportavimo būdas kiekvienais metais populiarės dėl keleto priežasčių

Tvarumo reikalavimų laikymasis

Pirma ir turbūt viena svarbiausių priežasčių, kodėl kombinuotojo transporto opcijas populiarėja, yra augantys tvarumo reikalavimai. Jeigu anksčiau geležinkelių ir jūrų transportu gabenami būdavo tik konteineriai, tai šiuo metu poreikis yra gerokai išaugęs. Transportavimas sausuma yra antras taršiausias krovinių gabenimo būdas, o infrastruktūra, kuri sumažintų poveikį aplinkai (elektra, vandenilis ir kt.), dar nėra plačiai pritaikyta, todėl šiuo metu tvaresnė opcija krovinius dalį maršruto gabenti geležinkelio arba jūrų transportu. Tikėtina, kad pereinamuoju laikotarpiu (link mažiau taršaus kuro) vis daugiau krovinių bus gabenami išnaudojant kombinuotojo transporto opcijas.

Rizikų valdymas

Antra svarbi priežastis yra susijusi su rizikų valdymu. Gyvename sparčių pokyčių ir pasaulinių konfliktų laikais, todėl įmonėms, norint neprarasti savo pozicijų rinkoje, dažnai tenka ieškoti nestandartinių sprendimų. Kai prasidėjo atakos Sueco kanale, krovinio siuntėjai, siekdami trumpinti pristatymo laiką, permetė krovinius į geležinkelio arba oro transportą. Krovinio siuntėjai, kuriems svarbus greitesnis pristatymo laikas ir tuo pat metu svarbi kaina, derino oro, jūros bei  gabenimo sausuma metodus. Atsižvelgiant į faktą, kad konfliktų pasaulyje nemažėja, tikėtina, jog ir toliau reikės ieškoti nestandartinių logistinių sprendimų, sujungsiančių kelis gabenimo metodus.

Tiekėjų ir pardavimo rinkų diversifikacija

Daugelis prekybinių įmonių šiuo metu įgyvendina atsparias (angl. robust supply chain) ir gebančias greitai prisitaikyti (angl. agile supply chain) strategijas. Neatsiejama šių strategijų dalis yra susijusi su faktu, kad įmonės turi ieškoti tiekėjų skirtingose pasaulio šalyse. Kuo ilgesnės tiekimo grandinės, tuo daugiau logikos atsiranda jungti keletą gabenimo metodų.

Šiuo metu daugelis kompanijų savo produkcijai ieško naujų rinkų. Tai ypač aktualu toms įmonėms, kurios prekiavo Europoje. Ekonomistai prognozuoja, kad artimiausiu metu šioje rinkoje augimas bus vienas mažiausių lyginant su Azijos, Afrikos, JAV ir kitomis šalimis. Todėl įmonės, siekdamos uždirbti didesnes maržas, privalės keisti įprastas rinkas ir ieškoti naujų logistinių grandinių, o norėdamos  optimizuoti kaštus šiam tikslui pasiekti, turės derinti skirtingus gabenimo metodus.

Į ką, naudojant daugiau negu vieną gabenimo metodą, krovinio siuntėjai turėtų atkreipti dėmesį?

Visų pirma, svarbu suprasti, kad kuo daugiau skirtingų logistinių operacijų yra atliekama su jūsų kroviniu (pakrovimo/iškrovimo operacijos sandėliuose, transporto rūšies keitimas ir kt.), tuo  didesnė krovinių apgadinimo rizika kyla. Todėl rekomenduojame apsvarstyti papildomo krovinių draudimo opciją, o, renkantis logistikos partnerius, įsitikinti, ar jie turi riekiamos patirties dirbant ir derinant skirtingas logistikos kojas.

Antras svarbus aspektas, į kurį būtina atkreipti dėmesį, tai intermodalinių ir multimodalinių sprendimų derinimas. Kiekvienas krovinys yra skirtingas, todėl, siekiant optimaliausių rezultatų, riekia suprasti kiekvieno iš aukščiau įvardintų metodų pliusus ir minusus bei atsirinkti tinkamiausią variantą konkrečiai jūsų situacijai. Ne visuomet geriausias pasirinkimas yra dirbti su vienu paslaugų teikėju (multimodalinio transporto atveju), kuris užtikrina visą grandinę, kadangi kartais, derinant skirtingus vežėjus, galima užsitikrinti geresnes kainas arba greitesnius tranzito laikus. Tokiu atveju rekomenduojame kreiptis į ekspedicines kompanijas, kurios ras jums tinkamą sprendimą.

Išvados

Intermodalinis ir multimodalinis transportavimas tapo nepakeičiamu įrankiu toms kompanijoms, kurios vykdo tarptautinę prekybą, kadangi šie metodai garantuoja lankstumą, efektyvumą ir tvarumą. Skirtingų transportavimo rūšių derinimas tarpusavyje leidžia optimizuoti logistikos kaštus, didina tiekimo grandinių atsparumą ir leidžia greičiau reaguoti į pokyčius. Kompanijų, kurios naudosis šiais sprendimais, vis daugės, todėl ir skirtingų transportavimo metodų derinimas ateityje įgis vis didesnę reikšmę.

Jeigu jūs šiuo metu ieškote logistinių sprendimų jūra, oru, geležinkeliu bei sausuma, kviečiame susisiekti su mūsų pardavimų komanda. Tai padaryti galite parašę mums adresu: sales@gelna.lt

, , ,

Susisiekime šiandien!