Pastaruoju metu ekspedicinių paslaugų rinkoje įvyko labai daug pasikeitimų. Nemaža dalis šių pokyčių buvo susiję su besivystančiomis technologijomis, kurios paskatino naujų žaidėjų, tokių, kaip skaitmeniniai ekspeditoriai, atsiradimą rinkoje. Dar vienas svarbus pokytis siejamas su didėjančia konsolidacija rinkoje, kuomet didžiosios ekspedicinės kompanijos per pirkimus įgyja vis didesnę reikšmę rinkoje. Svarbu paminėti ir tai, kad jūrinės linijos taip pat iškėlė sau ambicingus planus paimti didesnę logistikos rinkos vertės grandinės dalį ir taip eliminuoti tarpininkus. Šios naujovės keičia visą logistikos rinką.
Nemaža dalis krovinio siuntėjų šiuo metu svarsto, kaip atrodys ekspedicinių paslaugų rinka ateityje ir ar išliks mažieji bei vidutiniai rinkos žaidėjai. Šiame straipsnyje ir pasidalinsime savo spėjimais, kur link galėtų vystytis šios verslo srities rinka.
Trys galimi ekspedicinių paslaugų rinkos vystymosi scenarijai.
Kalbant apie ekspedicines paslaugas, iš esmės matome tris scenarijus, kuria kryptimi galėtų vystytis ši rinka.
- Skaitmeninių ekspeditorių era.
Šio scenarijaus esmė ta, kad krovinio siuntėjai užsakinėtų įvairias logistikos paslaugas panašiai, kaip šiuo metu užsakome taksi paslaugas, tai yra, naudojant įvairias platformas. Jeigu pasitvirtintų šis scenarijus ir jis taptų plačiai naudojamas krovinio siuntėjų, tuomet dabar veikiančių ekspedicinių įmonių veikla išnyktų arba iš esmės pasikeistų. Nes tokiu atveju derėtis dėl kainų nebereikėtų, kroviniai ir transporto priemonės bei kitos paslaugos būtų užsakomos per platformą, kainą taip pat nustatytų platformos savininkai, o visi dokumentai būtų automatiškai apdorojami toje pačioje arba kitose sistemose. Kitaip sakant, rinkoje dalyvautų platforma ir konkrečių logistinių išteklių (sandėlio, vilkiko, puspriekabės ir kt.) savininkai bei sistemų prižiūrėtojai, kurie būtų atsakingi už jos tinkamą veikimą.
- Didieji grandai užkariaus visą rinką.
Dar vienas plačiai aptarinėjamas scenarijus – didžiųjų rinkos žaidėjų plėtimosi strategija. Yra manančių, kad šie žaidėjai taps tokie dideli, jog mažos ir vidutinės ekspedicinės įmonės tiesiog neįstengs su jais konkuruoti. Jie galės pasiūlyti palankesnes kainas, pastovius vežimo grafikus, geriausią paslaugų lygį rinkoje, o svarbiausia, dirbti su tomis įmonėmis bus patogu ir nerizikinga. Kitaip sakant, šie rinkos rykliai sukurs tokias sąlygas, kuriomis mažiesiems taps ypatingai sunku konkuruoti, todėl įmonės pasirinks išėjimo strategiją.
- Išliks tik geriausieji, tačiau, kaip iki šiol, turėsime įvairių tipų įmonių.
Yra ir trečias scenarijus. Kaip iki šiol, taip ir ateityje rinkoje veiks mažos, vidutinės ir didelės įmonės, vietos joje ras ir skaitmeniniai ekspeditoriai bei kitos technologinės platformos. Tačiau šiuo atveju tokia rinkos konsolidacija ir technologijų plėtra atliks valomąją funkciją. Rinkoje išsilaikys tik tikrieji savo srities profesionalai. Įmonės, kurios norės išlikti, turės identifikuoti konkrečius vertės pasiūlymus savo klientams, gebėti pritraukti geriausius darbuotojus ir savo veikloje naudotis technologijomis. Tad, jei šis scenarijus išsipildys, krovinio siuntėjai gaus daugiau kokybiškų paslaugų, kadangi konkurencija nebus eliminuota.
Kuris iš šių scenarijų labiausiai tikėtinas?
Analizuodami aukščiau įvardintus scenarijus, manome, kad pirmas yra mažiausiai tikėtinas. Nors skaitmeniniai ekspeditoriai ir norėtų patikėti, kad tik jų sprendimas yra būtent tai, ko reikia rinkai, tačiau tai nėra tiesa. Visų pirma, kad skaitmeniniai ekspeditoriai veiktų efektyviai, reikia nemažai papildomų dedamųjų, tokių, kaip puikiai veikiančių krovinio ir transporto priemonių matomumas, bendro skaitmeninio dokumentų naudojimo standartas ir daugelis kitų priemonių. Antra, jeigu tai pavyktų padaryti, ilgametė patirtis rodo, kad žmonės mėgsta bendrauti ir daryti verslą su gyvais žmonėmis. Puikus pavyzdys – elektroninę komerciją vystantys verslai, kaip žinome, jie tradicinių parduotuvių vis dar neišstūmė iš rinkos.
Kalbant apie antrą scenarijų, galima teigti, kad mažai tikėtina, jog kelios didelės kompanijos galėtų patenkinti visus krovinio siuntėjų poreikius. Sutinkame, kad yra klientų, kuriems svarbi tik kaina, tačiau didžiausia jų dalis nori lanksčių bendradarbiavimo ir transportavimo sąlygų, jiems taip pat svarbi aukšto lygio aptarnavimo kokybė ir galimybė bet kuriuo paros metu išspręsti susidariusias problemines situacijas. Klientams dažnai reikia konkrečių patarimų bei atstovavimo jų interesams prieš kitus logistikos rinkos dalyvius. O šių sąlygų didžiosios kompanijos dažnai patenkinti negali.
Mes manome, kad visgi labiausiai tikėtinas trečias ekspedicinių paslaugų vystymosi scenarijus, kadangi iš esmės jis atitinka visų suinteresuotų pusių norus. Svarbu suprasti, kad skirtingų krovinių kiekis rinkoje yra milžiniškas, o kiekvienas krovinys turi skirtingus reikalavimus. Ne mažiau svarbus veiksnys yra ir tai, kad krovinių kiekis rinkoje kasmet auga, o siekiant tinkamai suvaldyti importo ir eksporto balansą, reikia pasitelkti ir daug tarpininkų. Vienai ar kelioms kompanijos susidoroti su šiais iššūkiais šiuo metu yra neįmanoma.
Apibendrinant galima pasakyti, kad nors šiuo metu ekspedicinių paslaugų rinka ir bendrai pasaulinės grandinės išgyvena daug pokyčių, tačiau, kaip rodo patirtis, pasaulis nėra tik baltas arba juodas, todėl visiems užteks vietos po saule. Vis tik svarbiausia nuolatos stebėti šiuos pokyčius ir gebėti keistis kartu su jais. Tikime, kad dar ilgus dešimtmečius „Gelna“ rūpinsis krovinių gabenimu ir tai atliks profesionaliai. Tad mūsų esami ir potencialūs klientai gali išlikti ramūs, mūsų įmonė dės visas pastangas, kad pasaulis su mumis jums taptų mažesnis.
Jeigu jūs artimiausiu metu planuojate logistinius pokyčius, keičiate tiekimo schemas ir jums reikalingas profesionalus partneris, kuris galėtų pakonsultuoti, kaip juos įgyvendinti sparčiau bei atlikti visas importo ir eksporto operacijas už jus, kreipkitės į mus ir mes su jumis susisieksime. Mūsų profesionali komanda padės išspręsti visus iššūkius ir parinks tinkamą krovinių gabenimo būdą jūra, sausuma ir geležinkeliu.