30/06/2025 Tomas

Gabenate dalinius krovinius jūra? Štai į ką reikėtų atkreipti dėmesį

Kai kalbame apie krovinių gabenimą jūra, daugelis mintyse turi pilnų konteinerių (FCL – Full container load) gabenimą. Tačiau, jei siuntėjas pilnam konteineriui krovinio neturi, galima rinktis  dalinių krovinių (LCL – Less then container load) pervežimą. Nors tai ir atrodo paprastas procesas, tačiau realybė yra gerokai sudėtingesnė. LCL gabenimas kelia specifinių rizikų ir reikalauja kur kas daugiau dėmesingumo iš siuntėjo, nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio.

„Gelna“ užsiima dalinių krovinių konsolidacija iš Kinijos į Lietuvą, tad per veiklos metus teko susidurti su įvairiomis situacijomis. Straipsnyje plačiau ir pakalbėsime apie dalinių (LCL) krovinių gabenimą jūra bei aptarsime pagrindines detales, į kurias riekia atkreipti dėmesį, siekiant išvengti klaidų.

Kas yra daliniai kroviniai (LCL)?

LCL – tai „Less than Container Load“ gabenimo būdas, kai jūsų krovinys neužima viso konteinerio, todėl jis dalijasi vieta su kitų siuntėjų kroviniais. Užuot nuomojęsi visą konteinerį (FCL – Full Container Load), jūs mokate tik už vietą jame. Toks modelis leidžia efektyviai išnaudoti konteinerio tūrį ir sumažinti vieno pervežimo kaštus.

Kodėl įmonės vietoj pilnų konteinerių renkasi LCL?

Daliniai kroviniai tampa patraukliu pasirinkimu toms įmonėms, kurios siunčia mažesnius kiekius arba neturi pastovaus poreikio pilnam konteineriui. Tai ypač aktualu e. prekybos, mažmeninės prekybos ar nišinių gaminių verslams. LCL leidžia būti lankstesniems: siųsti prekes dažniau, sumažinti sandėliavimo poreikį ir reaguoti į rinkos paklausos pokyčius be būtinybės kaupti dideles atsargas.

Į ką atkreipti dėmesį gabenant šio tipo siuntas?

Gabenant dalinius krovinius jūra, iš esmės galioja tos pačios taisyklės kaip ir pilnų konteinerių gabenime. Tačiau, renkantis šį transportavimo būdą, reikia suprasti, kad yra tam tikrų skirtumų, į ką būtina atkreipti papildomą dėmesį.

Tinkamos pakuotės svarba

Vienas iš esminių reikalavimų, kurio būtina laikytis gabenat dalinius krovinius jūra, tai tinkama pakuotė. Skirtingai nei pilno konteinerio (FCL) siuntos, jūsų krovinys keliaus ne vienas. Jis bus kraunamas kartu su kitų įmonių kroviniais, kurie gali būti visiškai kitokio pobūdžio, dydžio, svorio ir net pavojingumo klasės.

Be to, LCL siuntos paprastai perkeliamos per kelis sandėlius – nuo konsolidacijos sandėlio išsiuntimo šalyje iki dekonsolidacijos sandėlio gavimo šalyje. Tai reiškia daugiau rankinio darbo, didesnę tikimybę krovinį pažeisti, daugiau vibracijos ir apkrovų. Todėl siuntėjui būtina investuoti į tvirtą ir drėgmei atsparią pakuotę. Neužtenka tik „suvynioti į plėvelę“.

Dar vienas svarbus aspektas – aiškus krovinio ženklinimas. Kuo aiškesnė informacija ant pakuotės (adresai, kontaktai, tvarkymo ženklai), tuo mažesnė tikimybė, kad jūsų krovinys bus „pamestas“ ar netyčia pažeistas perkraunant.

Krovinio dokumentacija

Kita svarbi sritis – dokumentacija. Dažnai siuntėjai klysta manydami, kad, jei krovinys nedidelis, tai dokumentai taip pat nėra „didelis reikalas“. Deja, tai netiesa. Net ir nedidelės LCL siuntos reikalauja tokio pat kruopštumo, kaip ir pilni konteineriai.

Pagrindiniai prekę lydintys dokumentai – tai komercinė sąskaita, pakavimo lapas, eksportui reikalingi sertifikatai ir teisingai priskirtas HS kodas. Netikslus nurodytas svoris ar neteisingas prekių aprašymas gali sukelti vėlavimus muitinėje, papildomas patikras ar net siuntos konfiskavimą.

Rekomendacija paprasta: neskubėkite pildyti dokumentų patys, jei nesate tuo užtikrinti. Geriausia pasikonsultuoti su patyrusiu ekspeditoriumi arba muitinės tarpininku. Tikslūs dokumentai – tai ne tik formalumas, bet ir jūsų siuntos saugumo garantas.

LCL gabenimas užtrunka ilgiau

Viena iš dažniausiai neįvertinamų LCL ypatybių – tai gabenimo laikas. Nors iš pažiūros viskas atrodo paprasta – išsiunti siuntą ir po kelių savaičių ji atkeliauja – tikrovėje procesas gerokai ilgesnis nei FCL atveju.

Kodėl?

Pirmiausia, reikia laiko surinkti dalinius krovinius iš skirtingų siuntėjų. Tada, konsolidavus juos į vieną konteinerį, krovinys keliauja jūra. Atvykus į gavimo šalį, konteineris dekonsoliduojamas, kroviniai perrūšiuojami ir tik tada išsiunčiami klientams. Kiekvienas šis žingsnis – tai papildomas laiko tarpas ir vėlavimo rizika.

Todėl labai svarbu krovinio pristatymo laiką planuoti su atsarga. Jeigu jūsų veiklai ypač svarbus greitas pristatymas, tuomet vertėtų apsvarstyti kitus gabenimo metodus, pavyzdžiui, pilnas konteinerių siuntas arba gabenimą oru.

Dalinių krovinių gabenimas įneša daugiau kompleksiškumo

LCL gabenimas neatsiejamas nuo konsolidavimo, proceso, kurio metu kelių skirtingų siuntėjų kroviniai surenkami į vieną konteinerį. Ir būtent čia slypi viena iš didžiausių rizikų. Ar žinote, kur jūsų krovinys bus konsoliduojamas? Ar konteineris visiškai priklauso ekspeditoriui, ar naudojamasi trečiųjų šalių paslaugomis? Ar konteineris bus papildomas kitais kroviniais dar pakeliui?

Yra įmonių, kurios krovinius konsoliduoja patys. Tokiu atveju galima tikėtis daugiau kontrolės, mažiau neaiškumų ir greitesnio reagavimo į trikdžius. Kitos organizacijos pasitiki partneriais Azijoje, Europoje ar kituose regionuose. Ir nors tai dažnai padeda mažinti kaštus, tačiau ir kontrolė tampa mažesnė, todėl auga vėlavimų ir krovinio apgadinimo rizikos.

Ką gali padaryti siuntėjas? Pirma, išsiaiškinti viską iš anksto. Paprašyti schemos, kur ir kaip vyksta konsolidacija. Antra, pasirinkti partnerį, kuris skaidriai komunikuoja ir nepalieka vietos spėlionėms.

Krovinio draudimas tampa ypač svarbus

LCL kroviniai apgadinami dažniau nei gabenami FCL, tad ir nuostolių patiriama daugiau. Todėl, gabenant dalinius krovinius, krovinio draudimas tampa ne prabanga, o būtinybe. Taip, tai papildomos išlaidos. Bet jos niekada neprilygs nuostoliams, kurie gali kilti dėl pažeisto ar prarasto krovinio. Draudimas turėtų padengti ne tik prekės vertę, bet ir transportavimo išlaidas.

Didesnis dėmesys komunikacijai

Praktika rodo, kad sėkmingas krovinių gabenimas priklauso ne tik nuo logistikos procesų, bet ir nuo tame procese dalyvaujančių žmonių. Ekspeditorius, su kuriuo dirbate, turi būti ne tik paslaugų teikėjas, bet ir konsultantas. Jis turi laiku informuoti apie galimus vėlavimus, pokyčius uostuose, papildomas sąnaudas ar rizikas.

Bendraudami su ekspeditoriumi, vertinkite ne tik paslaugos kainą, bet ir bendravimo stilių. Ar greitai reaguoja į užklausas? Ar pateikia aiškius atsakymus? Ar proaktyviai informuoja apie siuntos statusą? Patikimas partneris padės ne tik išvengti problemų, bet ir išlaikyti klientų pasitikėjimą.

Išvada

Dalinių krovinių gabenimas jūra – puikus sprendimas verslui, bet tik tuomet, jei pasirenkama atsakingai. Nepamirškite: jūrinė logistika nėra greičio lenktynės, tai –  patikimumo žaidimas. O patikimumas prasideda nuo teisingų sprendimų dar prieš  krovinio konteineriui išplaukiant iš uosto.

Jeigu jūs šiuo metu ieškote logistikos partnerio, kuris turi patirties gabenant dalinius krovinius jūra, kviečiame susisiekti su mūsų pardavimo komanda. Tai galite padaryti paspaudę nuorodą žemiau ir užpildę kontaktų formą.

Susisiekti su Gelnos pardavimų komanda

Susisiekime šiandien!