Globali prekyba neįsivaizduojama be temperatūrai jautrių krovinių – nuo šaldytų maisto produktų, vaistų, gėlių iki chemikalų. Dėl masto ir kaštų efektyvumo vis daugiau tokių prekių gabenama jūra reefer (šaldytuviniais) konteineriais. Tačiau net menkiausias temperatūros nuokrypis transportavimo metu gali reikšti tūkstančius eurų nuostolių, prekių sunaikinimą ar net teisinius ginčus. Šiame straipsnyje apžvelgsime, ką turi žinoti siuntėjas, norintis saugiai ir patikimai gabenti temperatūrinio režimo reikalaujančius krovinius jūra.
Kuo skiriasi temperatūros režimo reikalaujančių krovinių gabenimas jūra ir sausuma?
Tokių krovinių gabenimo tiek sausuma, tiek jūra procesas yra sudėtingas, kadangi reikia užtikrinti pastovų temperatūros palaikymą. Temperatūros režimas gabenant negali būti pažeistas net trumpą laiką, nes taip prarandama prekių vertė, saugumo garantijos ar galiojimo terminas.
Skirtingai nei sausumos ar oro transportas, jūrinė logistika trunka ilgiau ir apima daugiau rizikos taškų: perkrovimą uostuose, laukimo terminus juose, klimato kaitos įtaką viso maršruto metu. Be to, jūriniai reisai dažnai tęsiasi per kelias klimato zonas, o tai reiškia, kad konteineriai nuolat yra veikiami išorinių temperatūros svyravimų. Todėl vidaus temperatūros palaikymas tampa esminiu klausimu.
Dažniausios siuntėjų bei logistikos įmonių klaidos ir būdai, kaip jų išvengti
Vykdydami veiklą, dažniausiai pastebime šias klaidas, kurioms įvykus, temperatūrinio režimo reikalaujantys kroviniai yra sugadinami.
- Netikslus temperatūros nustatymas
Pasitaiko situacijų, kai siuntėjas neteisingai nurodo temperatūros ribą – per aukštą ar per žemą. Pavyzdžiui, skirtingos prekių grupės turi skirtingas temperatūrinių režimų rekomendacijas. Jų nesilaikant, kroviniui padaroma žala. Ne mažiau svarbus yra ir tinkamo drėgnumo santykio palaikymas.
Kaip to išvengti. Supraskite savo produktą iki smulkmenų. Kiekvienas produktas turi specifinius temperatūros, drėgmės, vėdinimo ir jautrumo laikui parametrus. Neužtenka žinoti, kad „reikia +4 °C”. Susisiekite su gamintoju arba kokybės specialistu ir gaukite visą reikalingą informaciją apie tikslias krovinio laikymo bei transportavimo sąlygas. Patikrinkite, ar produktas jautrus temperatūros svyravimui ar tinka tik bendras režimas.
- Per ilgas tranzito laikas – lygiai tokia pat grėsmė, kaip ir netinkama temperatūra
Net jei temperatūra kelionės metu buvo idealiai išlaikyta, pernelyg ilgas tranzito laikas gali pakenkti prekių galiojimo laikui ar sumažinti jų komercinę vertę. Tai ypač aktualu šviežiems maisto produktams, vaistams ar kitiems produktams, turintiems ribotą lentynos galiojimą (shelf life).
Tipinė situacija: siuntėjas pasirenka pigesnį jūrinį maršrutą su 2–3 transshipment’ais, kur kelionė trunka 45 dienas, kai tuo tarpu yra 28 dienų alternatyva. Krovinys atvyksta, bet likęs prekių galiojimo laikas jau per trumpas, kad jas dar būtų galima realizuoti prekybos tinkle.
Kaip to išvengti. Kai vertinate skirtingus logistikos gabenimo metodus, atsižvelgiant į tranzito laiką, svarbu įsitikinti, ar produktas tikrai atlaikys kelionę. Rekomenduojame vertinti ne tik laiką, bet ir „total shelf life impact“, tai yra kiek procentų produkto galiojimo ciklo sunaudos kelionė. Jeigu tai daugiau nei 30–40 %, verta svarstyti greitesnį maršrutą ar net rinktis alternatyvius transporto būdus.
Vertinant logistikos grandinę, siūlome nesivadovauti vien tik pigesnės kainos pasiūlymais. Dirbkite su ekspeditoriais, kurie turi patirties gabenant temperatūrinio režimo reikalaujančius krovinius.
- Netinkamai parinktas arba techniškai netvarkingas konteineris
Dažna klaida – pasirinkti standartinį konteinerį kroviniui, kuriam reikia specialių sąlygų: drėgmės reguliavimo, ventiliacijos ar itin tikslios temperatūros palaikymo. Ne visi šaldytuviniai (reefer) konteineriai yra vienodi. Kai kurie skirti giliam šaldymui (–25 °C ir žemiau), kiti – tik palaikyti vėsią temperatūrą (+2–+8 °C), dar kiti turi vėdinimo angas vaisiams. Net ir teisingai nustatyta temperatūra nepadės, jei konteineris neatitinka krovinio specifikos.
Dar blogiau, kai konteineris nėra techniškai patikrintas: sugedusi temperatūros kontrolės sistema, praleidžiančios durelės, nehermetiškas sandarinimas ar pasenusios izoliacinės medžiagos. Tokie gedimai gali turėti neatitaisomų pasekmių.
Kaip to išvengti. Pasitarkite su ekspeditoriumi dėl konteinerio tipo. Susikurkite procesą, kuris leistų užtikrinti, kad konteineris būtų švarus, nepažeistas, su veikiančia durų sandara, be jokių kvapų ar rūdžių. Prieš pakrovimą reikalaukite konteinerio patikrinimo – dokumentuoto techninės būklės įvertinimo.
- Nepilna dokumentacija/instrukcijos
Dažnai pasitaikanti situacija, kuri sąlygoja krovinio sugadinimą, tai krovinio siuntėjo klaidos, kai perduodamos netikslios ar nepilnos instrukcijos. O ekspeditorius, kurį pasirinkote organizuoti pervežimą, neturi reikiamos patirties dirbti su šiais kroviniais ir neatlieka filtravimo konsultavimo funkcijos.
Kaip to išvengti. Siuntėjas ir ekspeditoriai kartu turi pasirūpinti, kad visi dokumentai būtų užpildyti teisingai. Temperatūrinis režimas turi būti aiškiai įrašytas į krovinio važtaraštį (B/L) ir nurodytas vežėjui. Ne mažiau svarbu informuoti visas susijusias puses, kurios dalyvauja logistinėje grandinėje. Sudarykite galimų nukrypimų valdymo planą. Nurodykite kontaktinius asmenis, galinčius operatyviai priimti sprendimus.
- Nesirūpinama patikromis
Net jeigu ir užtikrinsite visus aukščiau įvardintus punktus, tai nereiškia, kad visos šalys veiks tinkamai ar kad neįvyks techninių gedimų. Tai ir tampa viena dažniausių klaidų, kurias, be kita ko, yra labai sunku įrodyti.
Kaip to išvengti. Svarbu turėti planą, kaip stebėsite, ar visos sutartyje ir užsakyme aptartos sąlygos yra užtikrinamos visuose kritiniuose taškuose: gabenimo įš/į uostą metu, terminale, gabenimo jūra metu bei perkrovimo terminaluose. Į pagalbą pravartu pasitelkti įvairią trečiųjų šalių bei turimą savo temperatūros, drėgnumo ir smūgių sekimo įrangą.
Išvados
Temperatūrinio režimo krovinio gabenimas jūra – tai ne „užsakiau konteinerį ir pamiršau“ procesas. Tai nuolatinis kontrolės, analizės ir bendradarbiavimo ciklas. Verta sugrįžti prie kiekvienos logistikos grandies dalies ir įvertinti, kur slypi silpnosios vietos. Kiekvienas žingsnis turi būti apgalvotas iš anksto ir tinkamai dokumentuotas. Tik taip galėsite būti tikri, kad jūsų krovinys saugiai pasieks paskirties tašką, o atsitikus nelaimei, galėsite surasti kaltąją pusę.