29/05/2024 Tomas

Jūriniai frachtai kyla. Ar galime tikėtis gerokai aukštesnių kainų piko sezono metu?

Jūriniai frachtai pastaruoju metu pradėjo sparčiai kilti. Turbūt daugelis krovinio siuntėjų norom nenorom ėmė galvoti apie jau kuris laikas pamirštą situaciją, tačiau labai grėsmingą situaciją, tai yra staigų jūrinių frachtų kainų kilimą, kurį stebėjome pandemijos metu. Tad straipsnyje ir pasidalinsime detalesne šios situacijos analize bei savo prognozėmis ateičiai.

Jūrinių frachtų dinamika

Šie metai, kaip ir 2021 – ieji, yra gana įdomūs jūrinei logistikai. 2021 metų pradžioje stebėjome spartų kainų augimą, kuris tęsėsi iki pat metų pabaigos. Nuo 2022 metų pradžios kainos krito, žymus jų kritimas užsitęsė iki 2023 metų pabaigos. 2024 metais prasidėjo šioks toks augimas, kuris nuo gegužės mėnesio ženkliai paspartėjo. Kainos pastaruoju laikotarpiu sparčiausiai kyla pagrindiniuose maršrutuose (Azija-Europa, Azija-Ramiojo vandenyno regionas). Dabartinė situacija tokia, kad jūriniai frachtai kyla praktiškai kiekvieną dieną.

Kodėl kyla jūriniai frachtai?

Viena pagrindinių priežasčių, kuri sąlygoja šią kainų pasiutpolkę, tai Raudonosios jūros krizė. Dėl šios situacijos praktiškai visi laivai keitė plaukimo maršrutą, kuris yra ilgesnis ir, žinoma, brangesnis. Dėl ilgesnio maršruto pradėjo formuotis laivų ir konteinerių trūkumas.

Dar viena priežastis, kuri didina importo kiekius iš Kinijos į Europą ir Jungtines Amerikos Valstijas, vis dažniau pasigirstančios kalbos apie dabartinių mokestinių išimčių Kinijai reguliavimą ir naikinimą. Pavyzdžiui, girdime teigiant, kad  bus peržiūrėtos DE MINIMIS vertės, nuo kurių nemokamas muitas. Vis dažniau atkreipiamas dėmesys į seniai visiems žinomą mokesčių landą, kuomet kroviniai iš Kinijos atvežami į Meksiką ir vėliau, pasinaudojant palankiais prekybiniais reguliavimais, siunčiami į Jungtines Amerikos Valstijas, taip išvengiant muito mokesčio. Kadangi krovinio siuntėjai baiminasi padidėsiančių mokesčių ateityje, siekdami sutaupyti, jie užsiperka prekių į priekį.

Malkų į jau ir taip įsisiūbavusį kainų laužą įmetė ir didėjantis prekių suvartojimas Kinijoje per darbo dienos atostogas. Ir bendrai šiuo metu Kinijoje vartojimas auga, nes valdžia, siekdama išjudinti stagnuojančią ekonomiką, 2024 metus paskelbė vartojimo skatinimo metais. Tad yra jaučiamas postūmis vartoti, pavyzdžiui, gavus subsidijas, siūloma įsigyti elektromobilius.

Prie esamos įtampos kažkiek prisideda ir Kanados geležinkelių darbuotojų streikas  bei streikai JAV, kadangi dėl prastovų didėja kamščiai uostuose.

Tad šiuo metu turime nemažą virtinę priežasčių, dėl kurių kyla kainas. Dalis jų yra susijusios su didesniais kaštais, kuriuos patiria jūrinės linijos dėl krizės Raudonojoje jūroje ir konteinerių trūkumo. Žinoma, yra ir spekuliacinių priežasčių, kadangi, pradedant trūkti vietos laivuose ir dėl jos kovojama, tie krovinio siuntėjai, kurie gali mokėti didesnę kainą, tą ir daro, taip didindami kainas ir kitiems rinkos dalyviams.

Ko tikėtis iš kainų ateityje?

Klausimas, žinoma, vertas milijono, nes prognozės – sudėtingas dalykas ir labai lengva suklysti. Analizuojant dabartinę informaciją ir bendraujant su jūrinėmis linijomis, pasigirsta signalų, kad bent jau birželio mėnesį tarifai dar koreguosis į viršų.

Ar kainos tokios išliks visus metus ir ar matysime dar didesnį jų augimą šventinio periodo metu, atsakyti sunku. Didžioji dauguma analitikų mano, kad šis kainų augimas yra sąlygotas trumpalaikių reiškinių, apie kuriuos kalbėjome straipsnyje, taip kad, jei viena iš pagrindinių priežasčių bus pašalinta, pvz., atakos Raudonojoje jūroje ir kituose regionuose bus nuslopintos arba kuomet sandėliai bus pripildyti prekių, kainos ir vėl turėtų pradėti kristi. Mes irgi manome, kad ši opcija yra labiausiai tikėtina, kadangi dabartinis kilimas, daugiausiai sąlygotas  importo/eksporto disbalanso ir laikino vietos trūkumo laivuose, nes laivų užsakymai yra rekordiniai, normaliomis sąlygomis šio trūkumo nebūtų. Ekonominė situacija, kuri galėtų didinti spartesnį vartojimą, kol kas dar nesikeičia, palūkanos rekordiškai aukštos, pirkimų vadybininkų indeksas (angl. PMI) nors ir rodo augimo tendenciją, tačiau labai santūrią, ypač Europos Sąjungoje.

Tad kainos, kaip matome, tikrai kils, bet iki kokio lygio, pasakyti tikrai sudėtinga, tačiau manome, kad jos  nepasieks pandeminio lygio. Tikėtina, kad didžiausias kainų kilimas  vyks vasaros laikotarpiu, o šventiniu periodu augimas nebus toks ryškus. Kadangi, atsižvelgiant į šiuo metu vykstančius neramumus, tikriausiai daugelis prekes bandys atsivežti kaip įmanoma anksčiau, todėl visai gali būti, kad šventinis sezonas prasidės anksčiau nei įprastai. Jeigu neįvyks staigaus ekonomikos augimo, tikėtina, kad po šio kainų kilimo periodo, kuris tęsis 3-5 mėnesius, vėl stebėsime jų kritimą.

Išvados

Apibendrindami kaip visuomet norime akcentuoti: į kainų prognozes žiūrėkite rezervuotai, nes  nei mes, nei kas kitas tiksliai negali pasakyti, kokios jos iš tikrųjų bus ateityje. Pagrindinė rekomendacija, kurią galime pateikti savo skaitytojams, tai kad užsakymus planuoti reikia kuo anksčiau, tikėtina, taip galėsite sutaupyti. Jeigu  nerandate galimybių atsigabenti krovinio arba ieškote patarimo, siūlome susisiekti su mumis, patarsime ir rasime jums optimaliausią sprendimą jūra, oru, geležinkeliu bei sausuma. Tai padaryti galite paspaudę nuorodą žemiau ir užpildę kontaktų formą.

Noriu gauti individualų logistinį pasiūlymą

Susisiekime šiandien!