27/06/2024 Tomas

Konosamentas jūrų transporte: supratimas, klaidos ir atvejų analizė

Konosamentas (B/L) yra esminis dokumentas, kuriuo jūrinėje logistikoje privaloma vadovautis viso prekių gabenimo proceso metu. Tai būtinas dokumentas tarptautinėje prekyboje, užtikrinant, kad visos šalys, dalyvaujančios pervežime, būtų aiškiai informuotos apie sąlygas.  Praktikoje pastebime, kad krovinio siuntėjams iškyla klausimų, susijusių su šiuo dokumentu, todėl savo straipsnyje plačiau ir aptarsime konosamento sampratą, dažniausiai pasitaikančias klaidos, daromas tinkamai neįsigilinus į dokumente nurodytus reikalavimus.

Konosamento samprata

Siekiant geriau suprasti konosamento reikšmę, būtina apibrėžti jo sąvoką, nurodyti šio dokumento funkcijas, tipus bei teisinį reglamentavimą.

Apibrėžimas ir funkcija

Konosamentas  (angl. Bill of Lading) – dokumentas, įrodantis šalių, dalyvaujančių gabenimo procese, sutarties sudarymo faktą ir patvirtinantis užsakovo teisę gauti iš krovinio gabenimo kompanijos nurodytą krovinį. Jis atlieka tris pagrindines funkcijas:

  • Nustato sutarties sąlygas tarp siuntėjo ir vežėjo.
  • Patvirtina, kad vežėjas gavo prekes, kaip aprašyta.
  • Veikia kaip nuosavybės dokumentas, leidžiantis perleisti prekių nuosavybę.

Konosamento tipai

Kadangi, vykdant tarptautinę prekybą, susiduriama su  situacijomis, susijusiomis su prekių nuosavybe, tad jūrinėje logistikoje yra išskiriami šie pagrindiniai konosamento tipai:

  • Orderinis konosamentas (angl. To Order Bill of Lading). Šio tipo konosamentas dažniausiai naudojamas kartu su akredityvu, siekiant saugiai perduoti prekes tarp pirkėjo ir pardavėjo. Šio tipo konosamentas naudojamas, kai už prekes neapmokama iš anksto, o kroviniai perleidžiami kaip nurodyta orderyje.
  • Vardinis konosamentas (angl. Straight Bill of Lading).  Šio tipo konosamentas naudojamas tais atvejais, kai už prekes jau yra sumokėta ir yra aišku, kam bus išduodamas krovinys, o nuosavybė niekam kitam neperduodama.
  • Paveldėtinas konosamentas (anlg. Negotiable Bill of Lading. Šio tipo konosamentas kartais vadinamas perleidžiamuoju,  jis naudojamas tais atvejais, kai galutinis gavėjas yra nustatomas gabenimo metu.
  • Nešvarus konosamentas (angl. Claused Bill of Lading), dar vadinamas purvinu konosamentu (angl. Dirty Bill of Lading), jis naudojamas tuomet, jeigu yra pažeistas krovinys arba užfiksuotas jo trūkumas.

Aukščiau įvardinti konosamentai yra pagrindiniai, bet yra ir daugiau šio dokumento rūšių, apie juos galite rasti čia.

Pagrindinės konosamento sudedamosios dalys ir teisiniai aspektai

Standartinis konosamentas turi kelias pagrindines dalis:

  • Siuntėjo duomenys: informacija apie prekių siuntėją.
  • Gavėjo duomenys: informacija apie prekių gavėją.
  • Prekių aprašymas: išsamus prekių aprašymas, įskaitant kiekį ir tipą, gabenimo sąlygas.
  • Kita gabenimo informacija: apmokėjimo sąlygos, sutarties sąlygos, pasikrovimo ir paskirties uostai, laivo pavadinimas, pasikrovimo data ir laikas, nuoroda, kiek laiko sugaišta kraunant laivą.

Konosamentas yra reguliuojamas tarptautinių taisyklių, tokių kaip Hagos-Visbio taisyklės, Hamburgo taisyklės ir Roterdamo taisyklės. Šios taisyklės standartizuoja praktikas ir sprendžia ginčus, užtikrindamos nuoseklumą ir teisingumą tarptautiniame transporte. Todėl, pildant konosamento informaciją, labai svarbu tai atlikti kruopščiai, kadangi, atsitikus draudžiamiems įvykiams, ginčytinoms situacijoms,  kiekvienas įrašas tampa svarbus.

Dažniausios klaidos pildant konosamentą

Netinkamai užpildytas konosamentas dažnai įvelia logistinėje grandinėje dalyvaujančias šalis į nesibaigiančių ginčų virtinę, tad aptarsime  pagrindines jo pildymo klaidas.

Netikslus prekių aprašymas

Viena iš dažniausiai pasitaikančių klaidų – netikslus prekių aprašymas. Tai gali sukelti rimtų pasekmių, įskaitant muitinės vėlavimus, baudas ir ginčus. Pavyzdžiui, jei svoris ar prekių tipas yra neteisingai nurodytas, kroviniai gali užstrigti muitinėje. Kai netinkamai nurodomos prekių ypatybės, pavyzdžiui, netinkamai įvardijami greitai gendantys produktai, toks krovinys gali ilgiau užsilaikyti pasikrovimo uoste, o tai gali lemti prekių sugadinimą. Jeigu nenurodoma arba netinkamai nurodoma krovinio pavojingumo klasė, atsitikus nelaimei, tuo atveju, kai ji susiejama su pavojingu produktu, gali tekti kompensuoti patirtus nuostolius. Panašiais atvejais gali atsitikti ir daug kitų nepageidautinų situacijų.

Netikslūs duomenys apie konosamento šalis

Klaidos siuntėjo, gavėjo ar informuojamos šalies duomenyse gali sukelti nesusipratimų ir teisinių komplikacijų. Siekiant išvengti tokių problemų, kritiškai svarbu užtikrinti, kad visa informacija būtų tiksli ir laiku atnaujinta.

Kitų esminių konosamento reikalavimo detalių praleidimas

Nepavykus įtraukti visų reikiamų detalių, gali atsirasti didelių problemų. Pavyzdžiui, nenurodžius tikslių pristatymo sąlygų ar mokėjimo metodo, gali kilti nesusipratimų ir ginčų tarp susijusių šalių. Dažnai pasitaiko, kad netinkamai nurodoma arba visai nenurodoma „Notify party“, tokiu atveju, atvykus kroviniui, svarbi šalis gali būti neinformuota. Pasitaiko ir kitų situacijų, kai dėl dokumento pildymo klaidų didėja prastovos, prarandami konteineriai, patiriami kiti nuostoliai.

Nesivadovaujama banko nurodymais

Tuo atveju, kai kroviniai parduodami naudojantis akredityvais arba kitomis bankinėmis garantijomis, ypač svarbu suderinti informaciją, kuri bus užpildyta konosamente ir kituose gabenimo dokumentuose su banku, kuris jį išduoda ir priims. Kitu atveju paskirties šalies bankas gali nepriimti šio akredityvo, todėl krovinys nebus išduotas gavėjui, o visi nuostoliai bus perstatyti kaltajai šaliai.

Konosamente nenurodomas gabenimo paslaugų sutarties numeris tuo atveju, kai paslaugos yra skirtingos

Konosamentas yra vežimo sutarties įrodymas, kaip ir paslaugų sutartys. Tačiau jeigu jūsų prekės siunčiamos pagal važtaraščio sutartį ir šių dviejų sąlygos yra skirtingos, tad nors jūs ir  galvojate, kad viskas aptarta ir gabenimas vyksta pagal aptartas sąlygas, nenurodžius sutarties numerio važtaraštyje, jūs galite susidurti su situacijomis, kuomet jums reikės susimokėti papildomai arba negausite to, ko tikitės, kadangi kroviniui bus taikomos važtaraštyje nurodytos sąlygos,

Neperskaitomos gabenimo sąlygos ir taisyklės, kurios nurodomos konosamente

Konosamente vežėjai nurodo, kokiomis taisyklėmis vadovaujamasi gabenant krovinius. Jeigu krovinio siuntėjai neperskaito sąlygų, vėliau gali susidurti su įvairiais netikėtumais. Kaip  pavyzdį pateiksime situaciją, kuomet vežimo sąlygose, kurias nurodo vežėjas, įvykus ginčui, teigiama, kad ginčai nagrinėjami Tokijuje. Dažnu atveju ši sąlyga reiškia, kad, atsitikus smulkiems įvykiams, toks bylinėjimasis krovinio siuntėjui ar gavėjui būna per brangus.

Išvados

Konosamentas yra jūrų transporto kertinis akmuo, atliekantis svarbų vaidmenį prekių pervežime. Suprantant šiuo dokumentu apsprendžiamus unikalių reikalavimų aspektus, vengiant dažniausiai pasitaikančių klaidų ir mokantis iš realių atvejų tyrimų rezultatų, galima padėti verslui išvengti brangiai kainuojančių klaidų. Gabenant krovinius jūra ir kitais būdais, ypač svarbu turėti partnerį, kuris gali padėti jums užbėgti įvairioms krizinėms situacijoms už akių. Jeigu ieškote tokio partnerio, kviečiame susisiekti su mumis, esame viena seniausiai rinkoje veikiančių ekspedicinių įmonių, tad tikrai galime padėti ir patarti jums.

Susisiekti su Gelna pardavimų komanda

Susisiekime šiandien!