Pastarąjį dešimtmetį galime drąsiai vadinti vertės klientui kūrimo era. Kompanijos, siekdamos užkariauti klientų pasitikėjimą, ieškojo vis naujų veiklos būdų. Šiandien šios paieškos keliai vis dažniau atveda į logistikos padalinį. Daugelyje prekybinių ar gamybinių organizacijų logistikos padalinys įprastai buvo siejamas su kaštų centru arba kitaip – pagalbiniu padaliniu, kuris padeda įvykdyti reikiamas operacijas, kad kroviniai arba žaliavos pasiektų tikslą. Tačiau per pastaruosius metus buvo atlikta įvairių tyrimų, tuo pat metu atsirado nemažai konkrečių verslo istorijų, patvirtinančių faktą, jog logistikos padalinys turi transformuotis į vertės kūrimo padalinį. Kitaip sakant, logistikos padalinys nebėra atsakingas vien tik už operacinių funkcijų įvykdymą, tačiau prisideda prie vertės kūrimo klientams ir pačiai įmonei. Tos organizacijos, kurios tai supranta, deda visas pastangas, siekdamos stiprinti savo logistikos departamentus ir taip susikurti konkurencinį pranašumą rinkoje.
Šiame straipsnyje pasidalinsime naujausiais tyrimais ir įžvalgomis, kodėl ši transformacija būtina, taip pat aptarsime pagrindinius iššūkius, iškylančius įmonėms diegiant šiuos pakeitimus.
Priežastys, dėl kurių turi įvykti logistikos padalinio transformacija.
Pirma ir turbūt pati pagrindinė priežastis – augantys vartotojų poreikiai. Šių dienų vartotojui nebeužtenka vien tik gauti prekes, jie pageidauja greitos komunikacijos, matomumo, lanksčių pristatymo galimybių, o prekė juos pasiekti turi kuo greičiau. Šį pokytį sąlygojo e-komercijos plėtra, technologinis išsivystymas bei bendras spartesnis visų procesų tempas, kuris sumažino vartotojų toleranciją įvairioms klaidoms, uždelstai komunikacijai, nemokėjimui prisitaikyti prie jų konkrečių poreikių, o atsivėręs globalus pasaulis pateikė daug naujų opcijų pirkti prekes iš bet kurios pasaulio vietos. Tad dabar, jeigu jūs nepatenkinate vartotojų poreikių, jie drąsiai renkasi kitus tiekėjus.
Ne mažiau svarbus faktas yra tai, kad šiuolaikinės organizacijos, norinčios išlikti konkurencingos, turi išnaudoti visas papildomas pardavimo galimybes. Prie įprastų kanalų, tokių kaip: pardavimas tiesiogiai klientui savo parduotuvėje, per didmenininką arba distributorių, atsiranda papildomų galimybių. Dabar kompanijos gali vykdyti prekybą per savo elektronines parduotuves, išnaudoti įvairius užsienio marketplac‘us. O tai didina logistikos operacijų kompleksiškumą, nes atsiranda papildomų gabenimo būdų, auga pristatymų geografija, smulkėja siuntos, reikia rūpintis reversine logistika. Jeigu kuri nors iš šių grandžių funkcionuoja neefektyviai arba įsivelia klaidos, tai mažina įmonių pelningumą ir neigiamai veikia įmonės prekinį ženklą.
Pateiksime keletą statistinių duomenų, patvirtinančių mūsų teiginius:
- 85 % marketingo vadovų mano, kad greitas ir lankstus krovinių pristatymas teigiamai veikia jų prekės ženklą ir kliento pirkimo patirtį. (The Delivery Economy and The New Customer Experience report, 2019).
- Jeigu krovinys pristatomas ne numatytu laiku, 74 % vartotojų tvirtina, kad šis faktas tiesiogiai ir neigiamai susiejamas su parduodančia įmone. (The Delivery Economy and The New Customer Experience report, 2019).
- 56 % marketingo vadovų teigia, kad logistikos padalinys ir tinkamai parinkta logistikos įmonė labai prisideda kuriant gerą klientų pirkimo patirtį. (The Delivery Economy and The New Customer Experience report, 2019).
- 53 % e – komercijos pirkėjų atšaukė užsakymą arba paliko pasirinktų prekių krepšelį, jeigu jų poreikių netenkino pristatymo laikas. (Marketing profs, 2022).
Apibendrinant pateiktą informaciją, svarbu pastebėti, kad šiais laikais kurti gerus ir kokybiškus produktus nebepakanka, reikia sugebėti juos pristatyti laiku, lanksčiai, kokybiškai ir greitai. Kadangi nemaža dalis vertės kūrimo funkcijų nusikelia į logistikos padalinį, logistikos padaliniai turi būti pasiruošę sklandžiai priimti šiuos pokyčius ir taip sukurti papildomą vertę klientams.
Su kokiais iššūkiais susiduria organizacijos, vykdydamos šią logistikos padalinio pertvarką?
Kompanijoms, siekiančioms transformuoti logistikos padalinį į vertės kūrimo padalinį, tenka susidurti su iššūkiais. Kokie jie?
Pirmas iš jų dažniausiai siejamas su būtinybe keisti nusistovėjusį požiūrį organizacijoje. Svarbu eliminuoti įsišaknijusį įsitikinimą, kad logistikos padalinys yra gaisrų gesinimo vieta. Įmonėje turi išnykti taip vadinamas paklodės tampymas ir bandymas vienas kitam numesti problemas. Ir tai dažnai nėra toks lengvas procesas. Tad, siekiant tvarką pakeisti, tenka įdėti nemažai pastangų, organizacijoje turi vykti įvairūs kultūriniai ir procesiniai pokyčiai. Geriausiai šiuos pokyčius pradėti nuo atviro pokalbio su visais padaliniais, aptariant pasikeitusius vartotojų poreikius ir įpročius, aiškiai įvardinant, kad, norint išsiskirti iš konkurentų, visiems teks prisitaikyti prie naujovių, reikalingų kuriant vertę klientams.
Antras iššūkis susijęs su vykdomos pertvarkos procesais. Yra geras posakis, kad jeigu negalite išmatuoti pokyčio, greičiausiai jokie pasikeitimai ir neįvyks. Kad ši transformacija vyktų sklandžiai, visa organizacija turi dirbti kaip vienas kumštis, todėl įmonėje turi būti skatinama bendradarbiavimo kultūra. Turi būti sukurtos sistemos, kur padaliniai galėtų lengvai prieiti prie informacijos, ja dalintis ir mokytis iš klaidų. Taip pat labai svarbu sukurti KPI sistemą (Angl. Key performance indicators), kur kiekvienas padalinys būtų atsakingas už tam tikrus rodiklius. Didelėse organizacijose, siekiant geriau suvaldyti pokytį, tarp skirtingų padalinių būtų pravartu pasirašyti kokybės užtikrinimo sutartis (Angl. Service level agreement), turėti susirinkimų formatą, kur susiję padaliniai aptartų jas, o susitarimų nesilaikant, būtų ieškomi bendri sprendimai, galintys užtikrinti maksimalią vertę klientams.
Išvados
Apibendrinant galima pasakyti, kad išsiskirti iš konkurentų šiandien darosi vis sudėtingiau. Todėl proaktyviai mąstančios įmonės, norėdamos laimėti konkurencinę kovą, į vertės kūrimo klientui procesą turi pažvelgti plačiau – įjungti į jį ir logistikos padalinį. Ši transformacija nėra greita ir pigi, tačiau būtina, kadangi, žvelgiant į ateities perspektyvą, klientų poreikiai ir toliau augs. Jeigu dabar ši tendencija labiausiai veikia B2C (angl. Business to customer) segmento kompanijas, tačiau savalaikių logistinių operacijų svarbos didėjimas stebimas ir B2B (angl. Business to business) segmente.