Krovinių gabenimas jūra yra viena svarbiausių logistikos modų, kadangi net 80 procentų visų pagamintų prekių kažkuriuo metu logistikos grandinėje yra gabenama jūra. Nors gabenimas jūra dažnai laikomas efektyviausiu tarptautinių pervežimų būdu, tačiau, neatsižvelgus į tam tikrus veiksnius, kroviniai gali užstrigti, vėluoti, būti sugadinti arba užlaikyti. Šiame straipsnyje aptarsime, į ką būtina atkreipti dėmesį, planuojant ir vykdant jūrinių krovinių gabenimą, kad šis procesas būtų efektyvus ir ekonomiškas.
1. Teisingų Incoterms sąlygų pasirinkimas
Tarptautinėje prekyboje tinkamų Incoterms sąlygų pasirinkimas yra itin reikšmingas. Kodėl tai taip svarbu? Netinkamai pasirinktas Incoterms gali sukelti rimtų teisinių ar finansinių problemų, ypač kai kyla nesutarimų dėl atsakomybės už krovinio sugadinimą ar praradimą. Dirbdami šioje srityje, pastebime, kad netinkamai parinktos minėtos sąlygos yra dažniausia priežastis, kodėl kyla ginčai tarp krovinio siuntėjo, gavėjo, jūrinės linijos ar ekspeditorių. Pavyzdžiui, atsitikus klaidai, kai krovinys nebuvo pasiimtas iš uosto dėl netinkamos informacijos tarp atsakingų šalių, visada kyla ginčai, kas padengs papildomus nuostolius.
Jeigu norite plačiau pasidomėti šia tema, kviečiame perskaityti mūsų straipsnį apie tai, kaip nepasiklysti renkantis INCOTERMS sąlygas.
2. Supraskite visas kainos dedamąsias
Labai dažnai pasitaiko situacijų, kai klientai pasirenka tariamai pigesnį krovinio gabenimo pasiūlymą, tačiau vėliau nustemba sužinoję, kad iškrovimo uoste reikia susimokėti papildomai. Vertindami kainos pasiūlymą, papildomai įsivertinkite ir kitas sąlygas, pvz., nemokamos konteinerio saugojimo dienos, pilno konteinerio gabenimas į paskirties vietą, tuščio konteinerio grąžinimas į uostą, uosto mokesčiai ir kt. Tik taip galėsite priimti jūsų verslui tinkamiausią sprendimą.
3. Tinkamas laivybos linijos pasirinkimas
Gabenant krovinius jūra, svarbu suprasti, kad negalima visų laivybos linijų vertinti vienodai. Turite žinoti, kad vienos laivybos linijos geba garantuoti patikimesnius plaukimo grafikus ir greitesnius tranzito laikus, kitos turi daugiau patirties gabenant pavojingus krovinius. Nors linijų nėra daug, tačiau tarp jų tikrai yra nemažai skirtumų, todėl prieš renkantis rekomenduojame pasitarti su ekspedicine kompanija.
4. Nepamirškite LCL
Kalbant apie krovinių gabenimą jūra, dažniausiai suprantama, jog yra gabenami pilnai pakrauti konteineriai (FCL). Pasitaiko situacijų, kad klientai dėl patogumo, net ir tuomet, kai neturi krovinio pilnai užpildyti konteinerį, užsako FCL paslaugą. Tačiau svarbu nepamiršti, kad dalinius krovinius galima konsoliduoti, naudojantis LCL paslaugomis ir taip sutaupyti gabenimo lėšų bei tausoti aplinką.
Jeigu jums įdomi LCL konsolidacija, kviečiame susisiekti su mūsų pardavimų komanda. Tolimųjų Rytų regione surenkame dalinius krovinius, juos konsoliduojame ir pristatome klientams iki durų Lietuvoje ar kaimyninėse šalyse.
5. Tinkamo krovinio draudimo parinkimas
Nors gabenimas jūra laikomas vienu saugiausių metodų, tačiau rizikos vis tiek išlieka. O šiuo metu jų ypač padaugėjo, kaip padaugėjo ir atvejų, kuomet skelbiamas bendrasis vidurkis. Pastebime, kad, nepaisant visko, nemaža dalis krovinio siuntėjų vis dar vengia papildomai apdrausti krovinį. „Gelna“ savo klientams visuomet rekomenduoja drausti krovinius papildomai, nes draudimas dažnu atveju nekainuoja daug, tačiau apsaugo nuo galimų stresinių situacijų.
6. Įsitikinkite, ar tinkamai parinkote konteinerį
Netinkamai parinktas konteineris gali ne tik padidinti krovinio sugadinimo riziką, bet ir tapti finansine našta jūsų įmonei. Pavyzdžiui, pervežant jautrius krovinius, tokius kaip farmacijos produktai ar greitai gendantys maisto produktai, svarbu užtikrinti tinkamą temperatūros kontrolę. Kitu atveju krovinys gali būti sugadintas.
7. Krovinio supakavimas, tvirtinimas ir tinkamumas gabenti
Gabenant jūra, svarbu suprasti, kad jūsų krovinys bus veikiamas audrų, bangų, drėgmės, todėl ypač svarbu pasirūpinti tinkama krovinio pakuote bei jo tvirtinimu. Pavyzdžiui, gabenant kai kuriuos palaidus žemės ūkio produktus, konteinerį reikia papildomai apdengti priemonėmis, kurios apsaugo ir sugeria drėgmę.
Taip pat svarbu įsitikinti, ar krovinys, kurį norite gabenti jūra, yra tinkamas šiam gabenimo metodui. Dažniausiai netinka gabenti prekės su itin trumpais pristatymo terminais (gėlės, švieži maisto produktai ir kt.), gyvūnai, kai kurie pavojingi kroviniai, kroviniai, kuriems reikia ypatingai kontroliuojamos aplinkos (pvz., laboratorinės medžiagos), kai kurios farmacijos prekės (pvz., vakcinos) ir bendrai prekės, jautrios drėgmei ir jūrinio klimato ypatumams.
8. Visada turėkite planą B
Jūrų transportas yra labai priklausomas nuo oro sąlygų. Audros, uraganai ir kiti ekstremalūs klimato reiškiniai gali turėti įtakos laivų maršrutams ir transportavimo laikams. Be to, tam tikri sezonai gali paveikti prekių srautus, pavyzdžiui, švenčių laikotarpiu ar derliaus nuėmimo metu. Neatsižvelgus į sezoniškumą ir oro sąlygas, gali atsirasti papildomų išlaidų, nes krovinys gali užstrigti jūroje arba uoste. Todėl visada svarbu turėti įsivertinus greitesnes alternatyvas, tokias kaip gabenimas oru, sausuma, geležinkeliu ar jungiant keletą modų. Šių alternatyvų taikymas padės jums išvengti krovinio vėlavimo.
9. Tinkamai užpildyto konosamento svarba
Konosamentas (Bill of Lading) yra vienas svarbiausių dokumentų tarptautinėje jūrų prekyboje, kuris tarnauja ne tik kaip krovinio nuosavybės įrodymas, bet ir kaip sutartis tarp siuntėjo, vežėjo ir gavėjo. Netinkamai užpildytas konosamentas gali sukelti rimtų pasekmių visiems šios grandinės dalyviams. Pavyzdžiui, netikslūs krovinio aprašymai, klaidingos siuntėjo ar gavėjo detalės arba neaiškios pristatymo sąlygos gali sukelti ginčus, vėlavimą muitinėje arba net sąlygoti krovinio praradimą. Todėl būtina užtikrinti, kad visi konosamente pateikti duomenys būtų tikslūs, aiškūs ir atitiktų tikrovę, kad būtų išvengta logistikos trikdžių ir teisinių problemų.
Apie dažniausias konosamento pildymo klaidas galite pasiskaityti čia.
10. Darbas su muitine
Kiekviena šalis turi skirtingas importo ir eksporto taisykles, muitinės tvarką ir dokumentų reikalavimus. Priklausomai nuo krovinio rūšies, šie reikalavimai gali skirtis, todėl labai svarbu juos tinkamai išnagrinėti ir jų laikytis. Klaidingai užpildyti arba netinkamai pateikti dokumentai gali sukelti rimtų problemų, tokių kaip baudos, vėlavimai ar net krovinio konfiskavimas. Be to, tai gali lemti tiekimo grandinės pertrūkius ir papildomas išlaidas. Dėl šių reikalavimų ir su mokesčiais susijusių klausimų rekomenduojame pasitarti su ekspertais.
Išvados
Jūrų transportas yra pats efektyviausias krovinių gabenimo būdas, tačiau tam reikia atidaus planavimo, tinkamų partnerių pasirinkimo ir aiškiai apibrėžtų taisyklių laikymosi. Nepaisant jūrų transporto privalumo, būtina atsižvelgti į įvairias galimas rizikas ir pasirengti nenumatytiems atvejams. Tik tinkamai valdomas jūrinis gabenimas užtikrins, kad krovinys pasieks paskirties vietą saugiai, laiku ir be papildomų išlaidų. Siekiant, kad šis procesas netaptų nesibaigiančia virtine problemų, rekomenduojame dirbti su patyrusiais ekspeditoriais. Didžiuojamės būdami vieni tokių, tad jeigu jums reikalingas gabenimo sprendimas jūra, oru, geležinkeliu ar sausuma, kviečiame susisiekti su mūsų pardavimo komanda.