29/10/2023 Tomas

INCOTERMS: kaip nepasiklysti?

Ekspedicines paslaugas teikiančios įmonės su tarptautinės prekybos sutarčių sąlygomis (angl. Incoterms) susiduria kiekvieną dieną. Tos trys raidės, kurios nurodytos kontraktų sąlygose, teisingas jų parinkimas ir priderinimas yra ypatingai svarbus. Kadangi, atsitikus nenumatytoms situacijoms, kurių metu reikia spręsti, kas bus atsakingas ir mokės už susidariusius nuostolius arba papildomas išlaidas, į jas kreipia dėmesį kontrakte nurodytos šalys – logistikos partneriai ir draudimo bendrovės. Straipsnyje žemiau pasidalinsime pastabomis, ką būtina išsiaiškinti renkantis šias sąlygas ir įvardinsime klaidas, kurių reikėtų vengti, siekiant nepatirti nenumatytų išlaidų.

Incoterms ir prekybinių kontraktų sąlygos. Kur atsiranda prieštaravimai?

 

Vis dar pasitaiko situacijų, kai prekybinės ir gamybinės įmonės naudoja tam tikras prekybines sąlygas, kurios prieštarauja kontrakto sąlygoms. Pavyzdžiui, įmonė, kuri prekiauja baldais, kontrakte nurodo EXW sąlygas. Tuo atveju pirkėjas yra atsakingas už visas išlaidas, įskaitant ir pakrovimo operacijas, nors dažniausiai už pakrovimą yra atsakinga parduodanti įmonė. Tokiu atveju, atsitikus ginčytinai situacijai pakrovimo metu, parduodanti šalis gali nepripažinti savo klaidos arba draudimo kompanija gali nesutikti padengti žalą.

Gabenant konteinerius jūra, svarbu tinkamai identifikuoti rizikos perdavimo vietą ir parinkti tinkamas Incoterms sąlygas

 

Iš keturių Incoterms sąlygų, skirtų konteinerių transportavimui jūra ir vidaus vandenimis, nerekomenduojama naudoti trijų: FOB, CFR ir CIF. Kai prekės yra krovinių terminale, jų fizinė buvimo vieta vis dar yra išvykimo šalyje. Tačiau jų tarptautinė kelionė jau prasidėjo, nes jos jau yra kelionėje į pakrovimą. Tokiais atvejais terminalas veikia kaip laivybos linijos įgaliotinis. Todėl geriau, jei rizika perduodama pirkėjui krovinio terminale, o ne tik tada, kai prekės yra laive. Tai reiškia, kad FOB geriau keisti FCA, CFR  keisti į CPT, o CIF – į CIP.

Atkreipkite dėmesį į rizikos ir prekių perdavimą

 

Terminai „prekių perdavimas“ ir „rizikos perdavimas“ yra visiškai skirtingos sąvokos. Yra skirtumas tarp to, kas atsakingas už judančias prekes ir to, kam priklauso prekės. Incoterms apibrėžia rizikos perdavimą, bet ne prekių perdavimą. Todėl sutartyje būtina tinkamai aptarti nuosavybės perdavimą, taip pat mokėjimo sąlygos ir priemones sutarties pažeidimo atveju.

Incoterms neapibrėžia visų sutartinių sąlygų

 

Vykdant prekybą, svarbu suprasti, kad Incoterms sąlygos neapima visų sutartinių sąlygų. Incoterms nėra teisiškai įpareigojantis įstatymų rinkinys. Tai yra Tarptautinių prekybos rūmų sukurtos komercinės gairės. Nors Incoterms apima daugelį tarptautinės  prekybos aspektų, ji neapima visų galimų scenarijų ar konkrečios prekybinės sutarties nuostatų.

Pirmiausia, Incoterms neapibrėžia sutarties pažeidimo ir nenugalimos jėgos įvykių, tokių, kaip karas, streikai, stichinės nelaimės ir pan. Incoterms reikalavimai taip pat neapima nuosavybės teisių, apmokėjimo terminų ir kainos, kaip ir kokius dokumentus turi pateikti sutarties šalys bei papildomų paslaugų (pvz., inspekcija) ir kokybinių parametrų. Incoterms  neaptaria atsakomybės už prekių nepristatymą bei vėlavimą ir įvairių ginčų sprendimą.

Todėl, norint išvengti nesusikalbėjimų, patartina papildomomis sutarties sąlygomis aptarti visas unikalias situacijas.

Tikslių sąlygų nurodymo svarba

 

Tinkamos pasikrovimo uosto arba pasikrovimo vietos (gabenant sausumos transportu) nurodymas atlieka didžiulį vaidmenį logistikos srityje. Jeigu prie pasirinktų sąlygų nurodysite tikslią pasikrovimo vietą, galite išvengti papildomų klausimų ir klaidų. Kad būtų aiškiau, pateiksime pavyzdį. Jeigu jūs nurodysite pvz., FCA Cartagena, gali kilti nemažai problemų, nes Cartagenos uostas yra ir Kolumbijoje, ir Ispanijoje. Tad, nurodydami FCA Cartagena, Spain, išvengsite nesusikalbėjimo.

Nepasitikrinama, ar krovinio draudimo lygis yra pakankamas

 

Jeigu vykdote prekybą pagal CIP arba CIF sąlygas, svarbu įsitikinti, ar jūsų krovinys yra apdraustas reikiama suma. INCOTERMS sąlygos reikalauja minimalaus draudimo. Tad, jeigu krovinio vertė yra didesnė negu minimumas, atsitikus nenumatytai situacijai kelyje ir neturint įsigijus papildomo draudimo arba neišsiaiškinus, ar kita kontrakto šalis juo pasirūpino, galite susidurti su finansiniais nuostoliais, kadangi logistikos kompanijos kompensuos tik  minimalų reikiamą dydį. Taip jūs patirsite nuostolių.

EXW ir DDP sąlygų pasirinkimas, neatsižvelgiant į faktą, ar galėsite išpildyti visas sąlygas, kurias jos apima

 

Prieš pasirenkant vienas ar kitas INCOTERMS sąlygas, labai svarbu išsiaiškinti, ar susijusios šalys galės išpildyti visus reikalavimus, kuriuos jos apibrėžia. Pavyzdžiui, pasirinkus DDP sąlygas, svarbu išsiaiškinti, ar parduodanti šalis galės susimokėti pridėtinės vertės ir kitus mokesčius kitoje šalyje. Labai dažnai pasitaiko situacijų, kad to padaryti parduodančioji šalis negali. Nemažai ginčytinų atvejų atsiranda ir tuomet, kai eksportui skirtam kroviniui, kuomet prekę perka trečioji šalis, parenkamos EXW sąlygos. Tokiu atveju pirkėjas turi užbaigti eksporto procedūras. Kai kuriais atvejais tai gali būti neįmanoma padaryti, nes daugelyje šalių būtent eksportuotojai bendrauja su muitinės institucijomis ir pateikia reikiamus dokumentus. Tuo pat metu tai kelia papildomų rizikų, kadangi kai eksportą atlieka pirkėjas, visuomet iškyla rizikos, kad procedūros gali būti atliktos netinkamai. Tokiu atveju vėliau gali tekti aiškintis muitinės institucijoms.

Gabenant prekes jūra, svarbu papildomai apsitarti, kas dengs terminalo kaštus.

 

Jūrinėje logistikoje nemažą dedamąją sudaro įvairūs terminalo kaštai. Ir šioje vietoje vežėjų praktika labai skiriasi. Kai kurie juos įtraukia į frachto kainą, tačiau kiti taiko priešingą praktiką. Taip kad net ir pasirinkus sąlygas, svarbu iš anksto išsiaiškinti, kas dengs šiuos kaštus, kaip ir svarbu įsitikinti, ar nesumokėsite už šią paslaugą du kartus.

Apibendrinimas.

 

Kaip matome, nors INCOTERMS sąlygų naudojimas įneša papildomo aiškumo ir tikslumo, tačiau tinkamas jų naudojimas bei iš to kylančių apribojimų supratimas yra ne mažiau svarbūs. „Gelna“  tarptautinėje prekyboje sukasi jau nuo 1998 metų. Per šį laikotrapį sukaupėme nemažą patirtį. Jeigu ieškote logistikos partnerio, kuris gali ne tik atlikti paslaugą, tačiau ir patarti, kviečiame susisiekti su mūsų pardavimų komanda. Tai padaryti galite paspaudę nurodą žemiau ir užpildę kontaktų formą.

Susisiekti su pardavimų komanda.

, , ,

Susisiekime šiandien!