Pastarieji metai pasaulinėms tiekimo grandinėms pateikė daug įvairiausių iššūkių. Pandemija, karas Ukrainoje, logistikos kaštų spartus augimas, įvairios stichinės nelaimės, darbuotojų trūkumas – tai tik maža dalis visko, kas įvyko. Po šių patirčių turbūt jau niekas logistikos srities atstovų nebegalėtų nustebinti. Daugelis pasvarsto, gal nors ateinantys metai leis pagaliau atsikvėpti. Mes manome, kad ne ir turbūt bendrai artimiausiu metu vertėtų pamiršti ramesnius laikus, nes pasaulyje vyksta nemaži tektoniniai pokyčiai.
Straipsnyje žemiau aptarsime pagrindinius, mūsų manymu, svarbiausius iššūkius, su kuriais ateinančiais metais susidurs prekybinės ir gamybinės įmonės.
Papildomi tvarumo reikalavimai.
Europos Sąjunga kelia ambicingus tikslus, siekiant mažinti taršą. Šios direktyvos anksčiau buvo labiau deklaratyvios, tačiau Lietuvą jau pasiekė du svarbūs nauji įstatymai, kuriais nurodomi aiškūs reikalavimai ir gairės, kada ir kokios įmonės juos turės įgyvendinti.
Nuo 2024 metų sausio 1 dienos kai kurios įmonės turės pradėti teiki tvarumo ataskaitas pagal direktyvą (CSRD). Nors kol kas tai liečia tik didžiąsias įmones, tačiau kompanijų, kurios pateks į šį sąrašą, ratas kasmet didės.
Taip pat nuo šių metų spalio 1 dienos importuotojai, kurie atsiveža tam tikrų nomenklatūros kodų prekes iš trečiųjų šalių, privalės deklaruoti CO2 emisijas. O jau netolimoje ateityje – papildomai susimokėti už aplinką teršiančias prekes.
Kokią įtaką tai turės tiekimo grandinėms? Iš esmės abiejų direktyvų tikslas – taršos mažinimas, ypač taršos savo veikloje mažinimas bei tvarumo reikalavimų (neišnaudoti darbuotojų ir t.t.) laikymasis. Ateityje tai braižys naujas tiekimo grandines, kuriose matysime vis daugiau tvarių žaliavų. Pradinėje stadijoje šie pakeitimai įneš daug šurmulio, kadangi reikės pateikti, rinkti ir gauti papildomus duomenis.
Ateinančiais metais prognozuojama ekonomikos stagnacija.
Ekonominės prognozės 2024 metais nežada spartaus atsigavimo. Pasak Tarptautinio valiutų fondo (angl. IMF), infliacija visus 2023 metus išliks didelė ir pradės mažėti tik 2024 metais. Tad spartesnio augimo kitais metais neprognozuojama. Bendras ekonomikos augimas bus 3 %, o Euro zonos augimas prognozuojamas tik 1,5 %. Dar viena sunkinanti aplinkybė susijusi su faktu, kad Lietuvos pagrindinių prekybos partnerių – Vokietijos, Jungtinės Karalystės, Latvijos – ekonomika augs netgi lėčiau už nurodytą vidurkį.
Tad įmonės, norėdamos veikti sėkmingai, turės ieškoti naujų rinkų ir pigesnių žaliavų alternatyvų, o tai toliau didins operacijų kompleksiškumą.
Geopolitiniai iššūkiai niekur nedings.
Geopolitikos srityje ramesnių laikų dar nenusimato. Pasaulis ir toliau gyvena besikeičiančios tvarkos nuotaikomis (daugiau informacijos šia tema galite rasti čia.), nes kuriasi nauji prekybiniai blokai, o įtampa tarp JAV ir Kinijos auga. Karo Ukrainoje pabaigos, tikėtina, taip pat nesulauksime. Tad tiekimo grandinių specialistai ir toliau turės sukti galvą dėl naujų konjunktūrų pasaulinėse tiekimo grandinėse ir ieškoti būtų, kaip išlikti konkurencingiems naujai besiformuojančiose vertės grandinėse.
Jūrinių frachtų dinamika išliks nepastovi.
Šie metai buvo vieni geriausių tiems krovinių siuntėjams, kurie prekes atsigabena jūra, kadangi kainos pasiekė neregėtas žemumas. Tačiau tai išryškino ir vieną anomaliją. Nors vasaros sezono metu kainos ir toliau krito, kas yra neįprasta, tačiau jau liepos mėnesį fiksavome staigų jų kilimą. Rugpjūčio mėnesį stebėjome atvirkštinį procesą – kainos vėl krito. Atsižvelgiant į faktą, kad jūrinių linijų pelnai pradėjo smarkiai tirpti ir dėl tos priežasties yra retinami plaukimo grafikai bei ilginami tranzito laikai, ateityje galime stebėti daugiau netikėtų kainų svyravimų. Tai, tikėtina, apsunkins ateinančių metų logistikos kaštų biudžeto planavimą.
Augantys klientų poreikiai.
Tendencijos, susijusios su augančiais klientų poreikiais, ir toliau išliks, o ateinančiais metais gal netgi stiprės, kadangi konkurencija tarp prekybinių ir gamybinių įmonių bus dar aštresnė. Kalbame apie tai, kad klientai nori prekes gauti čia ir dabar jiems priimtinu būdu ir kiekiu. Jeigu prekybinės ir gamybinės įmonės negali patenkinti šių poreikių, vartotojai pasirinks tą įmonę arba tiekėją, kuris tokią paslaugą gali užtikrinti. Todėl įmonės ir toliau turės skirti dėmesį tranzito laikų mažinimui, naujų prekybinių kanalų įvedimui ir kokybiškų logistinių operacijų atlikimui.
Prognozuoti pasiūlą ir paklausą išliks sudėtinga.
Pandemija labai išbalansavo vartojimą. Tada žmonės investavo į savo namų ūkio tvarkymą ir gerinimą, įvairių, tuo metu reikalingiausių elektroninių prekių įsigijimą. Toks staigus vartojimo išaugimas tam tikrų prekių grupių paklausą sumažino keletui metų į priekį. Šie metai situacijos taip pat nepalengvino, nes prisidėjo infliacija ir agresyvi centrinių bankų palūkanų kėlimo strategija. Visa tai mažina vartotojų perkamąją galią, todėl prognozuoti paklausą 2023 metais labai sudėtinga. Kadangi aukščiau įvardinti veiksniai ir 2024 metais darys įtaką vartojimui, numatyti vartotojų poreikius ir toliau bus nelengva. Todėl tiekimo grandinės padaliniai ateityje turės vadovautis ad hoc principais, tai yra – gesinti paklausos ir pasiūlos šuolius.
Apibendrindami aukščiau aptartą informaciją, galime užtikrintai teigti, kad liūdna tikrai nebus. Nors kai kuriose tiekimo grandinės dalyse, pavyzdžiui, logistikoje, suirutės sumažėjo, tačiau prognozuoti, kad ateinantys metai bus lengvi, tikrai būtų rizikinga. Jeigu jūsų organizacija šiuo metu keičia savo tiekimo grandines ir ieško patikimo logistikos partnerio, kuris padėtų sklandžiai importuoti arba eksportuoti prekes jūra, sausuma, oru ir geležinkeliu, kviečiame susisiekti su mumis. Esame viena seniausių rinkoje veikiančių ekspedicinių kompanijų. Per šiuos metus sukaupėme įvairios krovinių siuntėjams naudingos informacijos, mielai ja pasidalinsime su jumis. Susisiekti galite paspaudę nuorodą žemiau ir užpildę forma.