Turbūt niekam nebekyla abejonių, kad šiuo metu Lietuva ir didesnė dalis pasaulio išgyvena ekonominio nuosmukio laikus. Apie recesiją mes jau kalbėjome praeitų metų liepos mėnesį. Patarimus, ką keisti logistikos strategijoje recesijos metu, galite rasti čia. Apie stabilaus logistikos partnerio pasirinkimo svarbą dažniausiai populiaru kalbėti tuomet, kai yra geri laikai, nes tada tipiškai kompanijos susiduria su įvairiais iššūkiais. Tačiau recesijos metu dirbti su stipriomis logistikos kompanijomis tampa dar svarbiau. Šiame straipsnyje pakalbėsime apie ekonomines prognozes ir rizikas, kurių šiuo metu vertėtų pasisaugoti.
Ar turime recesiją ir kiek ilgai ji tęsis?
Ekonominiai indikatoriai rodo, kad taip, recesija jau tikrai čia. Pirkimų vadybininkų indeksas (angl. Purchasing manager index), kuris parodo gamybinio sektoriaus ekonominę sveikatą, praktiškai visose šalyse rodo neigiamas tendencijas. Šiuo metu minėto indekso vertė yra neigiama beveik visose pasaulio ekonomikose, išskyrus Daniją, Egiptą, Indiją, Indoneziją ir keletą kitų šalių. Indekso vertes pagal šalis galite rasti čia.
Didieji pasaulio bankai, pateikdami pasaulines prognozes, taip pat išvien kalba, kad recesija šių metų ketvirtą ketvirtį bus jaučiama labiausiai ir, tikėtina, tęsis visus kitus metus. Europoje labiausiai bus paveiktos Italijos ir Vokietijos ekonomikos. Jeigu praeitų metų vasarą dar buvo prognozuojama, kad 2024 m. antroje pusėje ekonomika ims atsigauti, tai šiuo metu Tarptautinio valiutos fondo pateikiami duomenys rodo, jog 2024 metais ekonomika išliks panašiame lygyje kaip ir šiemet.
Kada ekonomika pradės augti, tikslaus atsakymo nei mes, nei ekonomistai greičiausiai neturi. Analizuojant ankstesnius nuosmukius, stebima situacija, kad turi praeiti dveji ir daugiau metų, kuomet vėl prasideda pastebimas jos augimas.
Kodėl recesijos metu svarbu dirbti su finansiškai stabiliais logistikos partneriais?
Šiuo laikotarpiu padidėja kompanijų bankroto rizika, ši tendencija neaplenkia ir logistinių įmonių. Žinoma, pastarieji metai daugeliui verslo industrijų buvo sėkmingi, todėl buvo sukaupta atsargų, tačiau, užsitęsus tokiai situacijai, galime turėti visai priešingą rezultatą. Jungtinėse Amerikos Valstijose, kur recesija prasidėjo anksčiau negu Europoje, jau girdime apie vidutinių ir didelių ekspedicinių kompanijų bankrotus. Jau yra pavienių atveju, kai bankrutuoja maži vežėjai ir Lietuvoje. Atsitikus šiai situacijai, krovinio siuntėjams kyla įvairių nenumatytų problemų, susijusių su atsirandančiomis sutartinėmis netesybomis.
Ekspeditoriai, ypač kurie dirba gabenimo jūra srityje, su partneriais dirba išsikrovimo ir pasikrovimo uostuose. Todėl atsiranda papildoma rizika, kad partneriai gali bankrutuoti, tokiu atveju vėlgi problemos nusitęsia per visą grandinę.
Sunkmečio laikais taip pat dažna situacija, kai logistinės įmonės, kurioms trūksta klientų, deda visas pastangas, kad laimėtų kontraktus ir taip dažnai sutinka susimažinti kainas. Mažėjančios kainos, žinoma, yra puikios žinios krovinio siuntėjams, tačiau kartais pasitaiko atvejų, kad partneriai vėliau negali vykdyti įsipareigojimų už sutartą kainą. Arba dėl mažesnės kainos nukenčia paslaugų kokybė, kadangi ieškoma būdų, kaip susimažinti savo operacines išlaidas.
Rinkos nuosmukio laikotarpiu prekybinėms ir gamybinėms įmonėms dažnai tenka keisti tiekėjus, ieškoti naujų rinkų savo produktams, todėl labai svarbu rasti tokius partnerius, kurie galėtų lanksčiai prisitaikyti prie šių pokyčių. Kalbant iš logistinės įmonės perspektyvos, lankstumo užtikrinimas reikalauja papildomų investicijų. Jeigu jų įmonė neturi, tuomet kai kuriais atvejais siekiamo lankstumo jos negalės užtikrinti.
Kaip išvengti aukščiau įvardintų situacijų?
Atsakymas labai paprastas – prieš rinkdamiesi naujus partnerius, atlikite nuoseklų vertinimą. Tokį pat vertinimą atlikite ir su esamais partneriais. Jeigu partneris savo veikloje naudoja subrangovus, tuomet rekomenduojame tą pačią analizę atlikti ir su jais. Gera žinia ta, kad Lietuvoje yra daug puikių logistinių kompanijų, tikrai esame žymiai geresnėje pozicijoje, nei Jungtinės Amerikos Valstijos, ten pilna kompanijų, kuriose dirba vienas žmogus, o vienintelis jų turtas – telefonas ir kompiuteris.
Apibendrindami norime akcentuoti, kad visos aukščiau įvardintos problemos prekybinėms ir gamybinėms įmonėms gali sugeneruoti ne tik finansinius nuostolius, bet ir pakenkti jų reputacijai. Visi žinome, kad recesijos ateina ir praeina, finansiniai nuostoliai gali būti padengti augimo periodo metu, tačiau patirti reputacijos smūgiai išlieka ilgam.
Jeigu šiuo metu ieškote finansiškai stabilaus ekspeditoriaus, kuris per 25 veiklos metus išgyveno ne vieną rinkos nuosmukį, ir norite būti ramūs, kad jūsų veikla nesustos, kviečiame susisiekti su mūsų pardavimų komanda. Gabename krovinius jūra, oru, geležinkeliu ir sausuma, tad logistinį sprendimą rasime net unikaliausiai situacijai. Susiekti su mumis galite paspaudę nuorodą žemiau ir užpildę formą.